De macht van google

Werkt Google voor jou of werk jij voor Google?

"Peter Olsthoorn weet altijd de zaken net ietsje scherper neer te zetten... Je moet dit lezen!"
Ben Verwaayen

"Met een fenomenale feitenkennis heeft Peter Olsthoorn de bijna onmogelijke taak volbracht om het Google-imperium in kaart te brengen."
Geert Lovink, Universiteit van Amsterdam
Paperback, 240 pagina's
ISBN 978 90 215 4899 9
Prijs: 12,95

De macht van Google

Persbericht 8 oktober

Posted by petero On October - 8 - 2010

De macht van Google
Werkt Google voor jou of werk jij voor Google?
Auteur: Peter Olsthoorn (contact Peter bij Olsthoorn.nl )
Paperback, 240 pagina’s
ISBN 978 90 215 4899 9
Prijs: € 12,95
Verschijningsdatum:  20 oktober 2010

Wie kan zich nog een leven zonder Google voorstellen? En zonder de zusjes YouTube, Google Maps en Earth of Gmail? Google groeit razendsnel als bron voor informatie en met handige diensten. In De macht van Google analyseert Peter Olsthoorn de toenemende machtsvorming van de grond af aan. Het is geen aanklacht, maar een confronterende en intrigerende beschrijving die voor iedere internetgebruiker interessant is.

Weten we eigenlijk wel wat Google doet met ons dagelijks gebruik van internet en zijn vele aantrekkelijke diensten? De zoekresultaten worden steeds persoonlijker, en Google wil onze persoonlijk adviseur worden en ‘derde hersenhelft’. Met informatie over ons surfgedrag betalen wij ongemerkt de zogenaamd gratis diensten. We maken ons meer en meer afhankelijk van Google, dat steeds meer van ons te weten mag komen.

In De macht van Google analyseert internetjournalist Peter Olsthoorn de toenemende macht van dit bedrijf en de keerzijde van het succes. Hij vraagt zich af wat Google doet met onze data en profielen. In hoeverre zijn we naast gebruiker ook product en producent geworden? Werken wij allemaal voor Google? En welke gevolgen heeft de groeiende macht van Google op cultureel gebied en hoe proberen bedrijven, rechters en politici de macht in te dammen?

Het boek van Olsthoorn is geen aanklacht. De journalist is erin geslaagd een confronterende en intrigerende beschrijving van een schitterend bedrijf te maken. Bovendien geeft hij tips voor het gebruik van Google én om misbruik te voorkomen. Want in het blinde vertrouwen dat de meeste mensen in Google hebben, schuilt volgens hem tevens een potentieel gevaar.